Hieronder vindt u een lijst met de 10 meest gestelde vragen en de antwoorden daarop.
Ons inzetgebied bevat de voormalige gemeenten Leerdam (Leerdam, Schoonrewoerd, Kedichem en Oosterwijk) en Lingewaal (Asperen, Heukelum, Spijk, Vuren en Herwijnen). Incidenteel komen we ook in Culemborg, omgeving Vianen en andere omliggende plaatsen.
Nee dat kan niet. In onze getuigenoproepen staat altijd duidelijk vermeld hoe je je tips kan doorgeven. Wij zijn geen politie en kunnen dan ook niets met uw tips.
Nee dat kunnen wij niet. Wij zijn geen politie. Voor het aanvragen van een verkeerscontrole zal u bij uw wijkagent moeten zijn. U kunt hem/haar bereiken door te bellen met 0900-8844. Is de wijkagent op dat moment niet bereikbaar? Laat dan een terugbelverzoek achter. Hij/zij zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen.
Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien was het incident voor ons niet interessant genoeg, hadden wij onvoldoende informatie voor het maken van een bericht of wisten we niet dat er iets aan de hand was.
We zoeken graag voor u uit wat er aan de hand was. Hiervoor is het wel belangrijk dat we direct op de hoogte zijn. Het heeft geen zin om iets dat 2 dagen geleden is gebeurd nog te moeten uitzoeken. Stuur ons daarom DIRECT een bericht via Facebook of X. We krijgen liever 5 berichten op het moment dat het incident zich afspeelt dan een bericht over een incident van bij wijze van spreken een week eerder.
Sinds kort kunt u ook ons tipformulier invullen. Ook hierbij geldt: We zijn graag DIRECT op de hoogte en hebben niets aan een tip van een week eerder.
Ja dat mag. Tegenwoordig heb je als je in de openbare ruimte een foto maakt en deze wilt publiceren toestemming nodig van de personen die op de foto staan. Voor ons ligt dit anders. Omdat in ons geval de foto’s voor journalistieke doeleinden worden gebruikt geldt dat wij vooraf geen toestemming nodig hebben van de personen die op de foto staan. Wel zullen wij waar nodig de foto bewerken zodat bepaalde delen niet herkenbaar zijn. Hoe wij daarmee omgaan leest u in de volgende vraag.
Privacy is een groot goed en daar hechten wij dan ook veel waarde aan. Toch maken wij onderscheid in bepaalde zaken.
Wij zullen NOOIT volledige adressen openbaar maken. Namen van personen zullen alleen door ons genoemd worden als deze officieel door de politie zijn vrijgegeven. Bedrijfsnamen zullen NOOIT worden genoemd en bedrijfslogo’s van betrokken bedrijven zullen ALTIJD onherkenbaar gemaakt worden. Gezichten van betrokken personen en kentekens van betrokken voertuigen worden ALTIJD onherkenbaar gemaakt. Slachtoffers zullen NOOIT in beeld worden gebracht. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan worden zij zo goed mogelijk onherkenbaar gemaakt. Gezichten van omstanders en kentekens van overige voertuigen worden door ons NIET onherkenbaar gemaakt. Betrokkenen kiezen er niet voor om bij het incident aanwezig te zijn. Omstanders doen dit wel en kiezen daardoor volgens ons bewust voor het risico om gefotografeerd te worden.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Voor het verkrijgen van informatie zijn wij vaak afhankelijk van externe bronnen zoals de politie. Als zij geen informatie delen dan kunnen wij dat ook niet. Bij bijvoorbeeld een Burgernetbericht komt het weleens voor dat er een heel summier signalement of een ruime locatie genoemd wordt. De informatie uit dit soort berichten komt vanuit de politie die dit heeft gekregen van betrokkenen ter plaatse (of in het geval van een vermissing van familieleden). Wij kunnen dan moeilijk informatie geven die er niet is en u als volger zal het dan met de gegeven informatie moeten doen. Heel vervelend, maar dat is niet anders.
Bij andere incidenten kan het zijn dat een melding in eerste instantie heftiger lijkt dan dat hij ter plaatse blijkt te zijn. Afhankelijk van de ernst zullen wij wel of geen informatie geven. Het teamlid ter plaatse zal altijd de ernst porberen in te schatten. Aan de hand daarvan bepaalt hij of hij wel of niet ter plaatse blijft. Blijft hij niet ter plaatse? Dan stopt automatisch de berichtgeving, ook al is dit halverwege een incident. Er is dan dus geen informatie beschikbaar over de afloop.
Van sommige incidenten zullen wij nooit of heel oppervlakkig verslag doen. Gewoon omdat het incident dan te ernstig is of teveel inbreuk maakt op de privacy van de betrokkene(n). Voorbeeld van een incident waarvan wij heel oppervlakkig verslag doen: reanimatie (alleen met inzet traumahelikopter, anders nooit). Voorbeeld van een incident waarvan wij GEEN verslag doen: (poging tot) zelfmoord of aangetroffen overleden persoon in woning. Soms gebruiken wij andere bewoording om voor sommige mensen geen heftige herinneringen te triggeren. Incidenten waarbij de traumahelikopter wordt ingezet noemen wij bijvoorbeeld vaak een medische noodsituatie. Dit kan dan van alles zijn.
Zoals in de vraag hierboven aangegeven zijn wij voor informatie vaak afhankelijk van verschillende bronnen zoals politie. Bij bijvoorbeeld een ongeval of een overval zullen wij altijd per mail contact zoeken met een woordvoerder van de politie om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen. Tussen onze mail en het antwoord zit vaak een paar uur tot een dag. In het weekend is dit contact lastiger. Vaak hebben we dan pas de eerstvolgende werkdag een reactie. Ook is tijd een belangrijke factor. Deze pagina draait volledig op vrijwilligers. Zij hebben naast het bijhouden van deze pagina ook een privéleven. Dat gaat natuurlijk altijd voor. Mist er iets of komt er iets later online omdat de vrijwilligers geen tijd hadden? Jammer dan. Volgende keer beter.
Nee. Deze pagina staat volledig los van de hulpdiensten. Deze pagina wordt volledig beheert door mensen die als hobby bijhouden wat de hulpdiensten doen en meemaken. Veel mensen denken vaak dat wij politie, brandweer of ambulance zijn en proberen dan via ons een melding te doen. Dit is NIET mogelijk. Heb je een hulpdienst nodig? Bel dan 112 (spoed), 0900-8844 (geen spoed, wel politie) of 0900-0904 (geen spoed, wel brandweer).